Aktuális európai IT trendek

Az IT piac várható trendjeit többféle módszerrel is fel lehet mérni.

A ComputerWeekly.com egy nagyon meggyőző megoldást választott. Szerte Európában több mint 800 döntéshozót kérdeztek meg arról, hogy az informatikai egyes területein milyen mértékben fektettek be, illetve mely területeken terveznek a büdzsé változásával. Az eredményeket négy csoportban jelenítették meg:

  • UKI (Egyesült Királyság + Írország)
  • Franciaország
  • DACH (Németország, Ausztria, Svájc)
  • és Európa többi része

 

Befektetések

Ami a már megtörtént befektetéseket illeti, a teljes kontinens átlagát tekintve az alábbi területek kerültek dobogóra:

  • IT automatizálás
  • Kiberbiztonság és kockázatkezelés
  • Felhő infrastruktúra deployment és migráció

Ha viszont a fent említett négy földrajzi csoportot nézzük, már nem feltétlenül ugyanez a sorrend. Franciaországban a BI és az analitika viszi el a pálmát, angol nyelvterületen a felhő jár az élen, a németajkú országoknál és Európa többi részében pedig az automatizáció.

Ugyanakkor érdekes módon a mobil fejlesztések és a blockchain a lista végén kullognak.

Büdzsé: pozitív várakozások

A megkérdezettek közel háromnegyede (71%) számít arra, hogy az elkölthető büdzsé összege nőni fog. A válaszadók mintegy negyede 5-10% közötti bővüléssel, 27%-a pedig több mint 10%-os növekedéssel kalkulál.

A szakemberek 22%-a stagnálással számol, és csak 7% gondolja úgy, hogy a keret csökkenni fog.

Növekedésre számot tartó területek

Az európai átlagot tekintve a megkérdezettek leginkább a felhő, middleware és biztonság területén számítanak bővülésre. A lista végén – nem meglepő módon –  a helyi (on-premise) szerverek és tárhelyek területe szerepel.

Bővülő emberi erőforrások

A válaszadók mindenhol az IT csapat létszámának bővülésével kalkulálnak, csak eltérő mértékben. A DACH országokban a cégek több mint 50%-a venne fel új IT-s munkatársakat, Franciaországban ez az arány 10% alatt marad.

Az vitathatatlan, hogy a megnövekvő feladatok miatt több munkaerőre van szükség, a kérdés csak az, hogy hol és milyen struktúrában. A válasz attól függ, hogy a cég milyen stratégiát választ: mit szervez ki és mit tart meg házon belül, illetve központosítja vagy decentralizálja az IT működését.

A legfőbb tanulság az, hogy a hibrid megoldások, a gyorsan változó technológiák és prioritások miatt nem csak rugalmas IT rendszerre, hanem rugalmas IT csapatra is szükség van a hatékony működéshez.

Magyarországi helyzetkép

A felmérés logikáját követve megkérdeztük Béres Andrást, az Invitech termékmenedzsment és termékmarketing vezetőjét, hogyan látja a magyar piacot.

Ön szerint az informatika mely területein fognak leginkább megnőni a beruházások, ügyféligények Magyarországon 2020-ban?

Az innovációs, digitalizációs és automatizációs törekvések a hazai vállalatok számára is egyre fontosabbak, az iparági szereplők szüntelenül fejlesztik belső folyamataikat és rendszereiket, ezáltal növelve vállalatuk hatékonyságát. Az új megoldások azonban újabb kihívások elé is állítják a döntéshozókat: mi az, amit házon belül és mi az, amit szakértő partner segítségével valósítsanak meg. Ma már nagyon sok területen megjelennek az előbb említett három trend által nyújtott lehetőségek, de nem mindegy, hogy mit, mikor és hogyan építenek be  saját működésükbe. Úgy látom, ilyenkor célszerű bevonni egy szakértőt, technológiai partnert, aki segít eligazodni és megtalálni a legmegfelelőbb megoldást, - vagy mondhatjuk, technológiai mixet, -  a célok elérése érdekében.

Természetesen a beruházások is ezen területekhez kapcsolódnak leginkább. Így a felhő alapú megoldások, az automatizálás, beleértve az AI-t (mesterséges intelligencia) és az RPA-t (robotic process automation), illetve az IT biztonság azok a területek, amelyek várhatóan a leginkább bővülnek a jövőben.

A hazai üzleti szolgáltatói ágazat egyik legnagyobb kihívása a munkaerőhiány, elsősorban az informatika területén, de a meglévő munkaerő megtartása a versenytársakkal szemben is komoly kihívásokat jelent. Ezen túl pedig az egyre gyakoribb, egyre ismertebbé váló informatikai támadások és incidensek is jelentős terhet rónak a hazai vállalatokra. Ezek mind erősítik a már említett beruházások bővülését, és elsősorban a kiszervezés irányába mutatnak.

Vajon csak a belső arányok változnak, vagy várhatóan az informatikai beruházások volumene  összességében is emelkedhet?

Várhatóan a belső arányok is és az összegek is változni fognak. A belső arányok egyértelműen a projekt alapú szolgáltatások és a rendszerintegráció felé fognak eltolódni, de a konzultációs és támogatási szolgáltatások is nagyobb arányban jelennek meg a hazai IT költésekben.

Egyre kevésbé jellemzőek az egyszeri, nagy értékű informatikai beruházások, melyeket időről időre meg kell ismételni az eszközök életciklusa miatt, helyette inkább a tervezhető, az aktuális piaci igényeket költséghatékonyabban kiszolgáló bérelhető informatika iránt nő a kereslet.

Ennek oka egyrészt a technológia folyamatos és egyre gyorsuló változása, másrészt a szakember hiány is. Hiába engedhetné meg magának egy cég, hogy 3-5 évente lecserélje gépparkját (informatikai infrastruktúra környezetét) és fejlessze alkalmazás környezetét, ha nincs hozzá megfelelő szakembere. De, ez fordítva is igaz.

2020-ban a hazai vállalatok várhatóan inkább munkaerőfelvétellel vagy kiszervezéssel oldják majd meg a sokasodó IT feladatokat? Hogyan tervezi az Invitech a piaci igények kiszolgálását, hogyan tudná összefoglalni az erre vonatkozó rövid/középtávú stratégiát?

Az IT-hoz kapcsolódó feladatoknak a vállalatoknál nem feltétlenül kell nőnie, ha megfelelő stratégiával és szakértő informatikai partnerrel dolgozik az adott cég. A jól átgondolt és megvalósított IT stratégia nem csak hatékonyságot növel, hanem gazdaságosabb is, mely végül a cég versenyképességében és eredményességében mutatkozik meg.

Érdemes a jelentős informatikai döntések előtt tájékozódni a technológiai lehetőségekről, előnyökről, hátrányokról és mérlegelni a kiszervezés vs. házon belül tartás kockázatait. Úgy gondolom, nem érdemes megspórolni a szakértői konzultációt a döntéshozatal előtt, közép – és hosszútávon ez feltétlen kifizetődő.

Ma már egyre népszerűbbek a hibrid modellek, azaz az informatikai környezet bizonyos részeit kiszervezik, míg mások továbbra is házon belül maradnak. Ez összhangban kell, hogy legyen az adott vállalat munkaerő lehetőségeivel és jövőbeni üzleti fejlesztéseivel is. Az automatizáció és a mesterséges intelligencia humán erőforrásokat szabadít fel, miközben másfelől az üzlet kritikus alkalmazások fejlesztése és finomhangolása plusz erőforrásokat igényel. Így az üzemeltetésből felszabaduló erőforrások a fejlesztésre, a hatékonyság javítására, összességében a vállalati digitalizáció felgyorsítására fordíthatók.

Az Invitech rövid és középtávú stratégiája, hogy olyan szolgáltatásokra fókuszálunk, amelyek támogatják és kiegészítik alapképességeinket, és építenek meglévő infrastruktúránkra. Nevesítve ezek például a felhő- és IT-biztonsági megoldások, amelyek egymást erősítik, és a távközlési szolgáltatásainkkal integráltan ügyfeleink számára is nagyobb értéket teremtenek. Számos olyan tevékenységet végzünk emellett, amely a rendszerintegrátorok jellemzője, nemcsak a saját platformon nyújtott szolgáltatások és megoldások jelentik az Invitech szolgáltatás portfólióját, hanem az ügyfeleinknél már létező megoldások integrálása is. Így összességében készen állunk arra, hogy a digitalizációhoz kapcsolódó kihívásokban az ügyfeleink partnerei legyünk.