RPA: az irodákban is eljött az automatizáció kora

Manapság a folyamatos technikai fejlődés egyik legfontosabb hívószava az automatizáció

 
A spektrum egyik végén találjuk az olyan látványos megoldásokat, mint az önvezető autók, áruszállító drónok és az emberre többé vagy kevésbé hasonlító, fizikai testtel rendelkező robotok. A másik véglet kevésbé tűnik szenzációsnak, pedig a háttérben észrevétlenül dolgozó mesterséges intelligencia, a gépi tanulás forradalmasítani fogja az élet számos területét. A munka világát egészen biztosan, hiszen egyes ismétlődő feladatokat célszerűbb gépekre bízni, hogy az értékesebb emberi munkát fontosabb feladatokra lehessen fordítani.
 
Mindez nem a távoli futurisztikus jövő: a folyamatautomatizálás Magyarországon is elérhető. Az Invitech Solutions már nyújt RPA szolgáltatást, és az első pilot projektek is zajlanak.
 
RPA: az irodákban is eljött az automatizáció kora
 
Mi az RPA?
 
A robotika az ember bizonyos körülmények közötti helyettesítésével foglalkozik. Egy robot azonban sokféle lehet, és nem feltétlenül kell testtel rendelkeznie. 
 
Az RPA (Robotic Process Automation) kifejezetten szoftveres folyamatautomatizálást takar. Lényege, hogy a segítségével el lehessen végezni olyan nagy mennyiségű, ismétlődő feladatot, amihez korábban emberi munkaerőre volt szükség. Jellemzően ilyenek a lekérdezések, kalkulációk, adatkezelések és tranzakciók.
 
A szoftverrobotok virtuális munkaerőként képesek megtanulni az embertől akár komplex üzleti folyamatok végrehajtását is, majd a tanulási fázist követően azokat rendkívül gyorsan és gyakorlatilag hibamentesen elvégezni. Vagyis ebben a modellben a feladat eredeti végrehajtójának (tehát egy emberi felhasználónak) kell a folyamatot a gép számára „betanítani”. Majd a robot ezt és csakis ezt a repetitív feladatot hajtja végre, ezért valamiféle felügyelet és emberi beavatkozás (pl. hibaüzenet esetén) szükséges lehet. Proaktív gépi tanulásról és AI alapú öntanulásról tehát ennél a technológiánál még nincs szó.
 
A virtuális munkatárs előnyei
 
  • Gyakorlatilag nincs többé emberi hiba, mulasztás, csak 100%-os pontosság. Ugyanakkor a folyamatok robotizálása során kiemelten fontos szempont, hogy minden lehetséges kimenetelt vizsgáljunk, mert ha valamit figyelmen kívül hagyunk, a folyamat hibára futhat.
  • A robot folyamatosan dolgozik, nem betegszik le, nem megy szabadságra, nem távozik a cégtől.
  • Akár 10-szer gyorsabban képes egy feladatot elvégezni, mint egy ember. Egy teljesen kihasznált robot akár 2-5 ember adminisztratív munkáját képes elvégezni megfelelő ütemezés mellett.
  • Viszonylag gyorsan implementálható technológia, mivel a már meglévő rendszerekre, folyamatokra tud építeni, nem szükséges új rendszereket és interfészeket fejleszteni az alkalmazásához. Ettől függetlenül tény, hogy maga a bevezetés egy hosszabb és konzultatív ciklust igényel, hiszen meg kell érteni a megbízó rendszereit, folyamatait és azt a lehető legpontosabban leképezni.
  • Sokoldalú és skálázható – hiszen egy robot több különböző üzleti, szakmai terület folyamatait is képes megtanulni és automatizálni, vagyis nem szükséges egy adott területre specializálódnia.
 
Gyorsan terjed
 
A piackutatások és a gyakorlati tapasztalatok is azt mutatják, hogy az RPA technológia alkalmazása robbanásszerűen növekszik. A Process Excellence Forum adatai szerint világszerte a pénzügyi szektor legmeghatározóbb szereplőinek közel háromnegyede alkalmazza már valamilyen szinten az RPA-t. Emellett a legnagyobb tanácsadó cégek (Big4 tagja) is kiemelt figyelmet és erőforrásokat szentelnek neki. Nem csoda, hiszen egyes elemzések szerint a cégek az RPA-val rendkívüli mértékben tudják csökkenteni az OPEX ráfordításaikat. Ezzel párhuzamosan pedig rengeteg új munkahelyet is teremteni fog a technológia, hiszen a rendszer értéséhez, üzemeltetéséhez, fejlesztéséhez továbbra is szükség lesz az emberi intuícióra.
 
Az Invitech Solutions szakembereinek tapasztalata az, hogy gyakorlatilag minden ügyfél nyitott az RPA kipróbálására, sőt több nagyvállalati ügyfelünk saját hatáskörben és indíttatásból is teszteli a technológiát. 
 
Az RPA nem kifejezetten iparág specifikus a technológia: bármilyen területen alkalmazható arra, hogy nagy mennyiségű adatot kezelő, repetitív folyamatot váltsunk ki vele. Ugyanakkor az általunk preferált megoldás kifejezetten back-office folyamatokra optimalizált. 
 
Nemzetközileg elismert technológia Magyarországon
 
A nemzetközi trendeket és elemzéseket alapul véve tettük le a voksunkat az egyik piacvezető mellett, aki meglátásunk szerint talán a legprofibb, abszolút nagyvállalati (enterprise) szintű RPA megoldást kínálja: részletesen paraméterezhető, gyakorlatilag bármilyen alkalmazáshoz, webfelülethez, platformhoz illeszthető. 
 
Természetesen a választásnál az üzemeltethetőség is fontos szempont volt. Ez a megoldás ügyfélhez dedikáltan működik, vagyis maga a robot egy megbízót szolgálhat csak ki, nem rendelhető több ügyfélhez. A futtató szerverkörnyezet lehet az Invitech Solutions nagy rendelkezésre állású adatközpontjában de akár az ügyfél telephelyén (on-premise) is. 
 
Vagyis egyelőre nem beszélhetünk klasszikus RPA felhőről, ahol az ügyfél egy osztott erőforrásból vehet igénye egy pici szeletet. Amint ez a modell is megvalósul, a szolgáltatás kisebb cégek számára is elérhetővé válik majd. Kifejezett célunk, hogy az automatizációt a kis- és középvállalatok számára is finanszírozhatóvá tegyük. Szeretnénk a számukra jól megfogható, dobozos megoldásokat találni, kreálni, melyek a legégetőbb problémáikra adnak választ, és amelyeket rugalmasan (pl. folyamatonként vagy robotóra alapon) tudnak megfizetni. 
 
Bizonyíték kell, nem ígéret
 
A magyar piacon a technológia alkalmazása felfutóban van, azonban azt tapasztaljuk, hogy a legtöbb ügyféllel még meg kell értetni és el kell fogadtatni az RPA létjogosultságát. Ezt egy úgynevezett Proof of Concept (PoC) keretében tesszük meg: az ügyféllel egyeztetve kiválasztunk egy konkrét folyamatot, azt vizsgáljuk meg, mérjük fel és fejlesztjük le, majd pedig működés közben mutatjuk be az illetékes döntéshozóknak. Ezt követően, a PoC kiértékelése után dönt az ügyfél az éles szolgáltatás megrendeléséről. Már a pénzügyi, energetikai és a közmű szektorban is sikerrel zártunk több PoC-t.
 
Igény esetén a szoftver leszállítása és a szükséges fejlesztés elvégzése mellett tudunk még nyújtani futtató környezetet (szerver erőforrást) is, üzemeltetjük a megoldást akár alkalmazás szintig is, RPA szakembereket képzünk ki az ügyfélnél, továbbá L3 szintű supportot biztosítunk.
 
Az automatizáció az ön munkáját is megkönnyítheti.